Vizuális élményeim tárháza

Na Mit Láttam

Nem hagyhatom szó nélkül a True detective évadzáróját

2014. március 12. - pourushka

Elég megosztott a nézőközönség véleménye az addig egekig magasztalt True detective első évadának lezártakor. Ennek egyik nyilvánvaló oka lehet, a kezdeti hypeból már-már kontrollálatlanul túlgerjesztett rajongói vakság. Mindenki annyira szerette a sorozatot, hogy mennyire eszement jó, meg mennyire különlegesen mesteri, hogy a közbeni kritikákat olvasva már az a gyanúm támadt, mintha a nézők egy része idővel a rajongás rajongóivá vált volna, nem pedig a látottaknak. 
(Innentől spoileres írás következik)

1959711_676108982431112_1811194580_n.png

Merthogy most megy a sírás, meg az elégedetlenkedés, hogy milyen elnagyolt a nyomozási szál, meg hogy nem göngyölítettek fel, illetve varrtak el minden szálat (több szálas tartalmilag passzoló kifejezés sajnos nem jut eszembe). De milyen elvakultság kell ahhoz, hogy ne tűnjön fel az alkotók egyértelmű  más irányba tartó szándéka. Tényleg az a fontos, hogy mélyebb ismeretet szerezzünk a tettes nyomorodástörténetével vagy a szekta tanaival kapcsolatban? Vagy hogy megértsük a gallyak krikszkraksz szélharangjai és persze ezek bőrbe vésett megvalósulásai pontosan mit jelentenek, vagy hogy honnan eredeztethető a Yellow king, meg a Carcosa dolog? És ha ezeket mind tudjuk, akkor már jön a wow érzés? Szerintem alapból így életszerűbb, hogy valamire kapunk válaszokat, és valamire sosem. Egyébként pedig ne felejtsük, ez egy 8 részes sorozat, ami 17 évet ölel fel. Engem, speciel sehol se éreztem, hogy áltattak volna akár egy gigantikus csavarral, akár a sorozatgyilkosságok bármely mélységű megértésével.

Az meg pláne érthetetlen számomra, hogy a nyomozási szálért epekedők hogyan lepődhettek meg a 7. rész végi "leleplezésen". Egy héttel hamarabb illett volna rájönni. Én legalább is úgy vagyok ezzel, hogy olyan dolgot élvezek, vagy olyanért rajongok, amiben egy kicsit jó vagyok, vagy amit kicsit értek legalább.

Ezt persze még sokáig cifrázhatnám, a lényeg, hogy a True Detective egy vállaltan karakterközpontú, nem nyomozási bravúrra vagy történeti megacsavarra törekvő, hanem sokkal inkább gyönyörű képi megoldásokkal játszó sorozat (bár nekem már az agancsokból örökre elegem van), és nem pedig a True Crime. Vagy hogy létező példával éljek: ez nem a The Killing, ahol nyilván nem ördögtől való elvárás a gyilkosságok nyomozati úton történő izgalmas felgöngyölítése. Nézői részről szerintem ott történhetett az elcsúszás, amikor a saját rajongás sugallta elvárások elhomályosították/felülírták a sorozat vállalásait.

És akkor a vélemény: ez egy kifejezetten jó első évad volt. A főszereplőket nem lehet olyan dicsérő szavakkal illetni, amit ne írtak/mondtak volna még rájuk. A monológok nagy részét imádtam, képi világ, főcím(zene) telitalálat, a rejtélyes történetmesélés egyenetlen tempója pedig igazi esszenciája volt a True detectivenek. Azok, akik nem akarták észrevenni, elfogadni, hogy ez igencsak karakterdráma, és végig thrilleri, krimis élményeket, megoldásokat vártak, azoknak csalódás lehetett az évadzárás, de úgy tippelem, számukra tartogatni is fog még az élet párat. 

Kategóriám rá (nem krimi rajongóknak):

kötelező - ajánlott - rendben van - szórakozásból - nem kéne - tilos

A bejegyzés trackback címe:

https://namitlattam.blog.hu/api/trackback/id/tr375850173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A gördeszkás huligán 2014.03.14. 14:49:08

elég paraszt dolog másokat lehurrogni azért, mert mások voltak az elvárásai.

pourushka · http://namitlattam.blog.hu/ 2014.03.14. 15:46:44

amiatt csalódottnak lenni, hogy azt kapod, amit ígértek, elég elgondolkodtató. erre kívántam felhívni a figyelmet. hogy ez lehurrogás vagy akár parasztság lenne???

A gördeszkás huligán 2014.03.14. 22:05:03

nézd, nem egy olyan utalásod volt, ami alapján az jön le, hogy azokat, akik másra számítottak tulajdonképpen dilettáns barmoknak tartod, meg amúgyis rohadjanak meg, hogy belekötnek ebbe nagyszerű és hibátlan sorozatba. gyakorlatilag végig ekézed azokat, akik mást vártak a sorozattól, mint ami a végére lett belőle. ettől függetlenül teljesen igazad van abban, hogy egy karakterdrámáról van szó, és így is nagyszerű a sorozat. én pedig oltári troll voltam az első hsz-emnél, ami miatt utólag bocsi. viszont neked is be kell látnod, hogy akármennyire is fáj, de tényleg el lett nagyolva (többek közt) a nyomozós szál. lehet hogy neked nem adott volna többet, ha a helyszíneken és a karaktereken túl a sztorit is alaposabban kidolgozzák, viszont más is elégedettebb lett volna. hiszen bőven volt még kraft ebben a témában (rust lányának halála, marty lányának züllöttsége, a tuttle-klán és a szekta felgöngyölítése, és akár ezeknek a kapcsolata). ez az, ami szerintem elválasztja a nagyszerű sorozatot a tökéletestől. akik elégedetlenek, nem jogtalanul elégedetlenek. én személy szerint annak örülnék a legjobban, ha papaniáék a második évadban vinnék tovább, és esetleg felgöngyölítenék az ügyet, úgy hogy közben bekerül a képbe valami másmilyen konfliktus, amivel tovább tudják vinni a sorozatot a harmadik évadra.
süti beállítások módosítása